Umelá inteligencia a humanoidné roboty aj v Košiciach

Umelá inteligencia a humanoidné roboty aj v Košiciach

Mária (1986) získala doktorát z umelej inteligencie na Technickej univerzite v Košiciach. Prvý krát prezentovala  výsledky svojej práce už ako študentka bakalárskeho štúdia na konferencii v Bostone, USA. Ocenením výsledkov jej práce sú pozvané prednášky na japonských univerzitách, prednáška na TEDxKosice, umiestnenie v rebríčku Forbes 30 pod 30 alebo spolupráca s firmou Google.

Kam si chodila na strednú školu?

Španielske bilingválne gymnázium.

Aké predmety ťa bavili na strednej?

Bohužiaľ, programovanie sme na strednej škole nemali. Bavila ma matematika, lebo som sa ju nemusela učiť naspamäť ako ostatné predmety a jazyky mi išli prirodzene od malička – takže aj španielčina a angličtina.

Čomu si sa venovala popri škole?

Na strednej škole sme veľa voľna popri škole nemali, štúdium bolo náročné – veľa som však čítavala. Chcela som, čo najviac precestovať, takže neskôr som bola aktívna v študentskej organizácii BEST a starala som sa o Erasmus študentov. Okrem toho som plávala a snowboardovala.

Prečo si sa rozhodla pre štúdium kybernetiky na vysokej?

Vybrala som si kybernetiku vylučovacou metódou. Chcela som niečo praktické – niečo, s čím by som „sa nestratila.“ Maturovala som z jazykov a z matematiky a z toho som vychádzala. Najprv som bola rozhodnutá pre architektúru, avšak nakoniec zvíťazila kybernetika a umelá inteligencia, pretože absolventi sa uplatnia aj v IT.

Ako si si vybrala univerzitu?

Bola som prijatá do Prahy, do Bratislavy aj do Košíc. Myslím si, že som mohla vyskúšať aj univerzitu ďalej vo svete, ale neverila som si. Do poslednej chvíle som sa nevedela rozhodnúť. Semester v Košiciach začal skôr, takže som sa išla pozrieť, ako to vyzerá a ostala som. Hneď v prvý deň som sa zoznámila so spolužiakmi, s ktorými sme boli celé bakalárske štúdium dobrá partia.

Čo boli pozitíva a negatíva tvojho vysokoškolského štúdia?

Pozitívny je samotný prístup väčšiny pedagógov, keďže vysokoškolák je dospelý človek (narozdiel od toho, ako je vnímaný stredoškolák). Najviac ľutujem, že som nevyužila program Erasmus, ktorý umožňuje odísť na semester alebo dva študovať na inú európsku univerzitu. Pozitíva naopak boli, že som bola na kratších študijných pobytoch v Rusku, Poľsku, Nemecku, atď. Systém na vysokej škole mi osobne veľmi vyhovoval, keďže som mala veľkú voľnosť, s ktorou ide ruka v ruke aj zodpovednosť.

Čomu sa momentálne venuješ?                                                                            

Momentálne pôsobím ako vedecko-výskumný pracovník v Technologickom parku v Košiciach a ďalej sa venujem rozvoju umelej inteligencie pre humanoidnú robotiku a učím na Technickej univerzite.

Čo by si robila na strednej škole inak, ak by si bol stredoškoláčkou ešte raz? 

Cez letné prázdniny by som nešla pracovať do fast-foodu alebo za pokladňu do Anglicka, alebo robiť čašníčku na pláže do Španielska. Snažila by som sa nájsť si stáž v nejakej firme ako Google alebo na nejakom zaujímavom výskumnom projekte, hoci len za jedlo a ubytovanie. Začala by som programovať, hoci webové stránky alebo niečo, čo by ma bavilo. Pozerala by som videá z TED-ov a zapojila by som sa ku šikovným mladým ľuďom, ktorí organizujú alebo tvoria niečo zaujímavé (napríklad Google Developers Group).

Aktuálne k 1.1.2016

Späť na príbehy